Zaplaťte Vaši objednávku přes platební bránu GOPAY či bankovním převodem a získejte při nákupu nad 600 Kč dopravu ZDARMA. V objednávce zadejte kód kuponu: PLATIMONLINE

Legendární autobusy zn. Š

Netradiční titulek napovídá, že bude řeč vskutku o malém zázraku, a co víc, výrobku socialistického hospodářství, který nám záviděla celá Evropa, ba dokonce celý svět. Zavítejte s námi na skok do světa Karosy, made in Czechoslovakia.

Autobus s označením „Š“ doposud nemá v historii výroby konkurenci. Vyráběl se dvacet let ve Vysokém Mýtě jako nástupce takzvaných RTO (ertéček). První prototyp vyjel na silnici v roce 1961, a to jako splněný sen vládního usnesení, které žádalo v centrálně řízené ekonomice vysokorychlostní autobus. Povedlo se. Samonosná konstrukce, dvoje dvouproudové dveře a krátký rozvor dělaly z nového autobusu velmi dobře manévrovatelný dopravní prostředek, který dokázal ve špičce přepravit až osmdesát lidí.

 ŠL_11_06

O tom, že šlo o vozy velmi zdařilé, by mohly mluvit tisíce řidičů na linkách vnitrostátní dopravy, MHD i dálkových spojů. Speciály LUX vyjížděly jako zájezďáky do zemí celé Evropy. Během dvaceti výrobních let bylo vyrobeno celkem 26.669 kusů řady Š, z nichž pětina mířila na export. Poptávka po autobusech z Československa sílila nejen i v socialistických zemích, ale i za železnou oponou. Nebylo žádnou výjimkou, že autobus se řízením osudu ocitl v Itálie nebo ve Francii.

Zájezdové LUX autobusy (EUROPABUSY) disponovaly šestistupňovou převodovkou, díky níž a motoru o 132 KW a 46 místy k sezení, k nimž náleželo vlastní osvětlení a cirkulace vzduchu, ujížděl legendární autobus až 130 km/hod. rychlostí. To byla na počátku 70.let velmi ohromující jízda.

Pakliže pamatujete na stylové autobusy, jejíchž slávy autobusoví následovníci už nikdy nedosáhly, a měli jste tu čest být jejich pasažéry třeba na cestě na školní výlet, nechť je vám nostalgickou úlevou, že legenda mezi autobusy nestojí jen v muzeích, ale dá se zcela pojízdný objednat například na svatby nebo oslavy. Několik vozů náleží do sběratelské edice autobusových nadšenců, jiné jsou k zabukování v soukromé sféře.ŠL_11_22

Foto: repro Soukromá sbírka užitkových automobilů rodiny Slezákových

Historické náklaďáky

 

Pro všechny milovníky retro ČSAD dopravy:

Náhrdelník Scull s křídly – je odrazem akčnosti a nostalgie. Pro všechny řidiče a řidičky je ikona lebky v kombinaci s křídly pegase symbolem sounáležitosti. Chcete patřit do klubu? Se tímto šperkem budete na správné adrese

Masivní náramek z chirurgické oceli s lebkou – je doplňkem k řetízku Scull, s nimž tvoří dokonalý celek a efekt. Očkový překládaný náramek je dlouhý 22 cm a na ruce působí velmi dominantně.